Rotte gjenoppstår i fjellene i Laos

På en ekspedisjon i Sørøst-Asia gjorde den pensjonerte professoren ved Florida State University i USA, David Redfield, sitt livs største oppdagelse. I Laos nær grensen til Thailand fanget han sammen med lokale jegere en levende laotisk fjellrotte. Gnageren, som er på størrelse med et ekorn, ble første gang beskrevet vitenskapelig i april 2005. Den gangen tok forskningen utgangspunkt i fossile funn, og mange biologer antok at rotten var utdødd for rundt 11 millioner år siden. Tidligere ekspedisjoner har reist omkring i Sørøst-Asia for å finne ut om arten virkelig var utdødd eller bare ekstremt sjelden, og Redfield er den første vitenskapsmannen som har sporet opp et levende individ. Rotten har fått navn etter levestedet i sandsteinsfjellene i Laos, og forskere verden rundt håper nå at funnet kan bidra til å redde arten.