Robotøgle skal spionere på artsfrender

Forskerne håper å øke kunnskapen om en av Jordens eldste reptilarter

1. september 2009

En kunstig robotøgle er blitt utplassert blant ekte øgleindivider på Stephen Island i New Zealand. Hensikten med robotøglen er å skaffe forskerne data til et studium av ville øglers atferd. De såkalte tuataraøglene på den isolerte øya er en av Jordens eldste reptilarter, men forskerne vet ikke stort om dem. Derfor bestemte Jennifer Moore ved Victoria University of Wellington seg for å utplassere en tuatararobot i naturen for å se de ville øglenes reaksjon på nykommeren. Robotøglen, Robo-Ollie, kan ikke gå, bare nikke med hodet. Noe som var nok til at de ville øglene ble oppmerksom på ham. Robo-Ollie nikket i vei, men det viste seg å være en utelukkende feminin aktivitet, og dermed måtte Ollie inn til justering. Men noe om hunnene hadde man tross alt lært. Robo-Ollies neste avsløring gikk ut på at hannene innleder kampen om dominans med å gape. Hvis den andre hannen ikke gaper, skjer det ikke mer. I motsatt fall er kampen straks i gang. Neste trinn er å blåse seg opp, og om ingen av hannene gir seg, ender det med fysisk oppgjør. Det står mye på spill, for de kjemper om retten til å pare seg. Bare 25 prosent av hannene får unger, resten etterlater seg ikke avkom.