oil hand

Olje: Reaktor tar igjen naturen – skaper råolje på en halv time

Olje: Naturen bruker millioner av år på å danne den ettertraktede råoljen. Nå har danske forskere utviklet en metode som klarer oppgaven på et øyeblikk.

2. oktober 2013 av Ib Salomon

Siden 1973 er verdens forbruk av energi mer enn fordoblet. I dag bruker vi rundt 90 millioner fat olje om dagen, og over halvparten går til transportsektoren.

I følge det internasjonale energiagenturet (IEA) vil behovet for olje i år 2035 være oppe på 107 millioner fat om dagen.

Mens tørsten etter flytende brennstoff er konstant stigende, går det motsatt vei med forsyningene.

Derfor arbeider forskerne på høygir for å finne alternativer til den ettertraktede råoljen, som bl.a. blir til bensin og diesel.

Kopi av naturens maskin Og vitenskapen står foran et gjennombrudd, skal man tro danske forskere ved Aalborg Universitet.

I et forsøksanlegg kalt HTL (Hydrothermal Liquefaction) har forskerne kopiert naturens oljemaskiner – riktignok i liten skala.

I naturen dannes olje når dødt organisk materiale som trær, planter og alger akkumulerer i jordskorpens steinlag, og over millioner av år utsettes for høyt trykk og varme. En effektiv men langdryg prosess.

Raffineres som vanlig olje I HTL-anleggets reaktor har forskerne gjenskapt de ekstreme forholdene og tilsatt kjemiske katalysatorer, slik at at biologisk materiale som treflis i løpet av en god halv time omdannes til en råoljelignende substans.

Oljen har samme biokjemiske signatur som naturens råolje og kan derfor raffineres til bensin og diesel akkurat som vanlig råolje.

For øyeblikket dannes rundt 1–2 liter olje om dagen i miniatyranlegget, men neste skritt er i følge forskerne et demonstrasjonsanlegg som vil kunne produsere 48 000 liter råolje i døgnet.

Les mer Du kan lese mer om forskernes forsøk på å skape fremtidens brennstoff i siste nummer av Illustrert Vitenskap.

Som abonnent på bladet kan du laste ned artikkelen ved å klikke på knappen under.

Ikke abonnent? Få et godt tilbud her.