Hva er oktan?

Hvordan ble nordsjøoljen skapt?

1. september 2009

Olje er rester av dyreplankton, mikroskopiske havdyr som en gang døde og sank til bunns. For å bli til olje må det døde planktonet synke ned på en havbunn der det ikke er oksygen i vannet. Er det oksygen der, finnes det også bakterier som lever av plankton og bryter det ned til vann og karbondioksid. Deretter må planktonet dekkes til av flere kilometer med avleiringer av leire eller sand, for først blir de døde dyrene til stoffet kerogen, som utgjøres av lange kjeder av karbon, oksygen og hydrogen. Det kan være over tusen atomer i et slikt molekyl, og bare hvis trykket og temperaturen holdes høy nok tilstrekkelig lenge, brytes molekylene gradvis ned og blir til olje. Råoljen pleier maksimalt å ha rundt 50 atomer i hvert molekyl. Hvis oljen ligger i lagene der den ble dannet, er den ikke til å få tak i. Den ligger for spredt og må først samle seg i mer porøse sand- eller kalksteinsbergarter. Oljen fra feltene i Nordsjøen kommer på ingen måte fra sand- og kalksteinslagene man kan pumpe den opp fra. Den kommer fra andre lag lenger ned. Gjennom millioner av år trenger oljen opp gjennom bergartene, helt til den fanges under et ugjennomtrengelig lag. Det er derfra man kan pumpe den opp.