Kødædende plante

Snedig plante klemmer sitt bytte til døde

Den kjøttetende planten soldogg lokker med søte dråper, men den gjemmer på en dødelig hemmelighet. Kommer fluene for tett på, blir de fanget og levende fordøyd.

4. juli 2016 av Christian Ammitzbøll Juul

Kjøttetende planter snur naturens orden på hodet. Ved hjelp av en rekke utspekulerte feller lokker de intntanende dyr i døden og oppløser dem til næringsstoffer.

Tyske forskere avslørte nylig hvordan plantene klarer å slå til på akkurat riktig tidspunkt.

Dødelig plante teller sekunder

Fluefangeren, en kjøttetende planter fra USA, kan lukke bladene sine omkring byttet, for eksempel en flue, på en brøkdel av et sekund.

Den merker at byttet ankommer ved hjelp av små følehår, men forskerne har lenge lurt på hvorfor planten ikke reagerer når den blir truffet av regndråper, småstein eller planterester.

Det viser seg at fluefangeren er i stand til å ta tiden. Den klapper bare sammen hvis følehårene blir berørt to ganger i løpet av 15–20 sekunder. Dermed blir fellen bare utløst av dyr som beveger seg rundt på planten.

Plante klemmer byttet sitt til døde

En nær slektning av fluefangeren, soldogg, fanger i stedet fluer ved hjelp av klebrig væske på enden av lange tentakler.

Når fluen begynner å vri seg for å komme fri, lukker tentaklene seg rundt den, og den klebrige væsken oppløser langsomt dyret. Etter måltidet retter planten seg ut og er klar for sitt neste offer.

Her kan du se hvordan planten langsomt omfavner sitt bytte i et dødsgrep:

Les mer om de grønne morderne

Klebrig slim, giftige enzymer og følsomme sensorer. Du kan lese mye mer om de grønne morderne og de snedige fellene deres i denne store artikkelen: