Roots

Planter er Jordens nye smartinger

Popler varsler hverandre om insektangrep og vårskrinneblom kan føle magnetisme. En rekke nye teknikker har i de senere årene fullstendig endret biologenes syn på våre jordfaste slektninger.

19. september 2013

Blomsten "vårskrinneblom" blir brukt som planteforskningens laboratorierotte. Den har vært gjenstand for mange undersøkelser der man blant annet har kunnet fastslå plantens evne til å orientere seg.

Når den utsettes for blått lys, reagerer den på magnetfelt. Jo sterkere magnetismen er, jo mer "motvillig" er blomsten til å spire. Blomsten registrerer magnetisme via kryptokromer, proteiner som er følsomme for blått lys. På samme måte bruker trekkfugler kryptokromer i netthinnen til å justere sitt indre kompass.

Planter har 700 sensorer

Planter reagerer ikke bare på magnetisme, men sanser derimot verden med hele 700 sensorer. Som abonnent på Illustrert Vitenskap kan du lese mer om planters ville evner ved å laste ned hele artikkelen nedenfor i PDF.

Det krever bare at du er logget inn på nettsiden som abonnent.