Philcoxia minensis

Plante fanger mark nede i jorden

Den brasilianske planten Philcoxia minensis vokser i den tørre Carrado-provinsen. Den har løst problemet med å leve i næringsfattig jord på en snedig måte.

30. mai 2012

Planten er rundt 25 cm høy og har lys blå blomster. Den har utviklet underjordiske klebrige blader på størrelse med et knappenålshode. Disse bladene tiltrekker seg forskjellige marker som deretter klistrer seg fast på bladene. Fra en rekke kjertler utskiller bladene et klissete enzymholdig slim. Dette slimet omslutter og bryter ned de intetanende markene slik at planten kan fordøye dem og få livsviktig næring.

Andre planter er også i stand til å fange inn og fortære smådyr, men fangstmetoden med underjordiske blader hadde forskerne aldri før sett. Rafael Oliveira ved University of Campinas i São Paulo ble slått av undring da han så i mikroskopet og oppdaget noen én millimeter lange rundormer som satt på de underjordiske bladene.

Philcoxia minensis roots

Først trodde han at rundormene lette etter mat på bladene, kanskje i form av sopp eller bakterier. Men etter en rekke forsøk viste det seg at planten opptar markene, som utgjør én prosent av plantens næringstilskudd. Andelen er langt større enn den man finner hos andre kjøttetende planter.

Rafael Oliveira og kollegene er nå i full gang med å finne ut hvordan Philcoxia minensis tiltrekker seg rundormene – og kanskje også andre underjordiske smådyr. Forskerne kan i hvert fall ikke se bort fra at planten kan ha andre organiske innslag på den overraskende proteinrike menyen.

Enzym oppløser markene

Plantens små underjordiske blader tiltrekker seg småmark som deretter blir sittende fast når de kommer i kontakt med bladene. Kjertler i bladene skiller ut et klebrig, enzymholdig slim som innkapsler markene og oppløser dem. Dermed kan planten oppta dem som næring og på den måten skaffe seg et livsviktig kosttilskudd på det golde levestedet i Brasil.

Philcoxia minensis microscopic