Nutgall

Kan trær rammes av forskjellige kreftformer?

Bakterier, sopp og insekter kan gi trær kreft

29. september 2010

Trær kan få forskjellige typer kreft som følge av infeksjoner fra bakterier, sopp og insekter.

Mange insektlarver kan infisere bladverket slik at det oppstår svulster der dyret senere bor. Det skjer ved at larvene utskiller stoffer som virker som veksthormoner i planter. Det får plantevevet til å vokse til en svulst som både gir larven vekstnæring og dekker den til slik at den vernes mot rovdyr.

Gallepler, som vi finner under eikeblader, skyldes larvene til gallevepsen. Treet kan også infiseres av jordbakterien Agrobacterium tumefaciens, som gir krefttypen krongalle. Når denne bakterien smitter et tre, overfører den et plasmid (en sirkulær bit DNA) til treets celler der infeksjonen oppstår. Plasmidet inneholder blant annet gener for veksthormoner, og det får cellene på det infiserte stedet til å dele seg raskt, slik at en svulst vokser frem.

Andre krefttyper i trær skyldes sopp, og endelig kan også treknuter komme av at kyr, vilt og insekter har gnagd på eller på annet vis mishandlet treet.