Hvordan vet en fluefanger at den skal lukke fellen?

Hva forteller en kjøttetende plante at et offer er gått i fellen? Og klapper planten fellen sammen uansett hva som kommer inn i den?

Kjøttetende planter deles inn i to hovedtyper, passive og aktive. De passive artene, som de tropiske kannebærerne, lokker byttet til seg med farger eller dufter, men gjør ikke noe aktivt for å fange dyrene. De aktive artene bruker derimot forskjellige teknikker for å få i seg byttet. Et eksempel er den amerikanske venusfluefangeren. I spissen av bladene på planten sitter det to halvrunde utvekster eller plater, med et hengsel midt på og ”klaffer” langs kantene, slik at denne fellen kan klappes lynraskt sammen. På innsiden av hver klaff sitter det tre stive hår som fungerer som utløsere. Men fellen klapper bare sammen hvis de tre hårene blir berørt på en helt bestemt måte. Hvis alle de tre hårene blir berørt samtidig eller kort tid etter hverandre, er det enten noe som er falt ned – kanskje et vissent blad – eller et altfor stort insekt som er gått i fellen, og da lukker ikke planten fellen. Blir hårene berørt ett om gangen med lengre tid imellom, klapper fellen heller ikke sammen – det betyr nemlig at et ganske lite insekt kryper rundt på den, og det er det ikke verd å bruke krefter på. Bare hvis to av hårene blir berørt samtidig eller innenfor et tidsintervall på 1–3 sekunder, smekker fellen i. En slik berøring forteller planten at et insekt av passende størrelse har latt seg lokke.