Hvordan reagerer kjøttetende planter?

Jeg forstår ikke hvordan kjøttetende planter kan lukke seg så raskt. Normalt beveger planter seg veldig langsomt.

Inntil nylig har det vært litt av et mysterium for forskerne hvordan kjøttetende planter klarer å reagere så fort. For eksempel kan venusfluefangeren lukke seg på et tidels sekund, og det er en av de raskeste bevegelsene i hele planteriket. Forskerne trodde at plantene klappet sammen ved å endre på væsketrykket i cellene, men de var samtidig klar over at det ikke var tilstrekkelig til å forklare den høye hastigheten. Ved blant annet å filme planten med et høyhastighetskamera fant et forskerteam ved universitetet i Provence og Harvard ut at venusfluefangere også bygger opp elastiske spenninger i bladene, som blir utløst ved et kritisk punkt og øker hastigheten på sammenklappingen betraktelig. Plantene har med andre ord en form for innebygd fjæring. Den elastiske strukturen gjør også at bladene i åpen tilstand buer utover, mens de buer innover når de er lukket. Det finnes i alt cirka 500 arter av kjøttetende planter, men det er ikke alle som er så raske. For eksempel skiller noen ut et klebrig slim som insektene blir sittende fast i til planten har lukket seg.