Hvor gamle kan planter bli?

Trær kan sannsynligvis bli over 4000 år gamle, men det er ungdommelig i forhold til mange planter, særlig den absolutte rekordholderen Lomatia tasmanica som bare vokser i et bestemt fjellområde på Tasmania. Lomatia er steril fordi den av ukjente årsaker har tre sett kromosomer i stedet for to. Det betyr at den ikke kan produsere frø, men bare formere seg ved utløpere. Det gjør samtlige eksemplarer i bestanden til hverandres genetisk identiske kloner. Denne typen planter kan bli svært gamle. Undersøkelser av fossile blader, som er helt identiske med dem som vokser i dag, har vist at Lomatia har vokst på stedet i minst 43 600 år. Og siden den ikke formerer seg med frø og danner nye planter, vil det si at de gamle bladene stammer fra den samme planten som vokser på stedet i dag. Lomatia tasmanica er ikke bare verdens eldste plante, den er også blant de mest sjeldne, for man vet bare om ca. 500 eksemplarer. Den ble oppdaget i 1935, men disse plantene gikk med i en skogbrann. Man fant flere først i 1965 da Lomatia ble vitenskapelig dokumentert.