Har plantene noe immunforsvar?

Planter har en form for immunforsvar, men det er ikke så avansert som hos mennesker og hos virveldyr. I motsetning til plantene produserer virveldyrene antistoffer, de har spesialiserte organer som kan bekjempe infeksjoner, og celler som regelmessig patruljerer rundt i kroppen på jakt etter organismer som kan utløse sykdommer. Men plantenes og virveldyrenes forsvarsmekanismer mot fiendtlige virus, bakterier og mark har også mange likhetstrekk. Som hos virveldyrene oppdager plantenes forsvarssystem angriperne og kan skille dem fra egne celler og organer. Spesielle proteiner identifiserer bestemte molekyler på overflaten av bakteriene eller bakterienes DNA. Deretter går planten til angrep på fienden med defensiner, som er molekyler med 15–20 aminosyrer. Disse defensinene dreper bakteriene på få sekunder ved å gjennomhulle bakterienes cellemembraner. Plantene har også et resistenssystem, og de kan begrense eller stanse en infeksjon ved å fjerne det infiserte vevet.