Finnet det helt svarte blomster?

Jeg har aldri sett en helt svart blomst eller plante. Er det kanskje fordi de ikke finnes?

1. september 2009

Enkelte planter kan på avstand godt se helt svarte ut. Men hvis vi ser nærmere etter, er de i virkeligheten som regel purpurfargede eller sterkt mørkebrune. På samme måte som en svart jakke er meget varm å ha på seg i solen, ville en helt svart plante også absorbere så mye energi at livsprosessene ville bli overbelastet og ødelagt. Den vanligste fargen i planteriket er grønt. Det skyldes plantenes innhold av klorofyll, stoffet som gjennom fotosyntese omdanner sollyset til energi. Alle planter er i en viss grad grønne, spesielt stenglene og bladene. Hos mange arter kan det imidlertid også finnes andre fargestoffer, og noen ganger i så store mengder at de overskygger det grønne. Disse plantene er som regel røde eller purpurfargede. Blomstene – som ikke inngår i plantenes energiomsetning – er normalt hvite, gule, røde eller har andre klare farger som skal lokke til seg plantens bestøvere. Men målbevisst avlsarbeid i gartneriene har frembrakt tulipaner og roser med nesten svarte blomster. Fargen har ingen biologisk verdi for planten, men skal bl.a. behage menneskenes øyne. I ekstreme miljøer kan også ”svarte” blomster forekomme naturlig. Det gjelder for eksempel sjokoladeliljen, som vokser i Alaska og Nordøst-Asia. Utpreget mørke planter er vanligst i fjellområder og andre kalde strøk der det ligger snø på bakken en stor del av året. Den mørke fargen gjør det mulig for planten å absorbere nok varme til å starte veksten tidlig. Mange arter kan til og med smelte seg vei opp gjennom snøen. Og selv om blomsten ser nesten svart ut for oss, kan den lyse opp i det ultrafiolette lyset som er synlig for mange insekter.