Paradis funnet på Ny-Guinea

Skjult jungel rommer flere titalls nye arter

1. september 2009

Biolog Bruce Beehler har som leder for en rekke forskere fra flere land, utforsket en av de siste hvite flekkene på kartet og har kalt stedet ”det nærmeste man kommer paradiset på Jorden”. I en regnskog innhyllet i tåke helt nord på Ny-Guinea har forskergruppen funnet opp imot 20 nye frøarter, fire sommerfuglarter og flere dyrearter man trodde var utryddet. Overalt hvor forskerne vendte blikket, fikk de se et overveldende mangfold. Dyrene de traff på, bar preg av at de ikke hadde hatt kontakt med mennesker, og i mange tilfeller kom dyrene biologene i møte. Den ytterst sjeldne paradisfuglen utførte sin paringsdans midt i forskernes leir, og da de ved en annen anledning fant et av de sjeldne langnebbete maurpinnsvinene, kunne forskerne uten videre løfte det opp og ta det med tilbake til leiren. Blant de største oppdagelsene var den første nye fuglearten man hadde funnet på Ny-Guinea siden 1939, og det er trolig mye mer å utforske i den 3000 kvadratkilometer store regnskogen. ”Vi har bare skrapt i overflaten,” sa Bruce Behler og la til at det er rike muligheter for fremtidige ekspedisjoner til området.