Nyfunnet insekt er en født dreper

Fryktinngytende dyr jakter både til lands og til vanns

1. september 2009

For første gang på 87 år har forskerne funnet en helt ny insekt-orden. Ikke en art, ikke en slekt og ikke en familie, men altså en orden som nå blir den 31. kjente insektordenen. Skapningen har allerede fått kjælenavnet Gladiator, ettersom den er temmelig stridslysten. Av de første levende eksemplarene som ble transportert fra Namibia til et tysk laboratorium, forsvant to av dyrene under transporten – og de var antakelig satt til livs av artsfeller. Den cirka fire centimeter lange Gladiator likner en mellomting mellom en gresshoppe, en kneler og en vandrende pinne. Det var insektforskeren Oliver Zompro ved det tyske Max Planck-instituttet for limnologi som i første omgang kom på sporet av Gladiator. Zompro har lenge studert fossile utgaver av insektet, som alle trodde var utdødd for 40 millioner år siden. Men så dukket det opp noen glemte eksemplarer som viste seg å være bare 100–200 år gamle. Det fikk Zompro til å lure på om Gladiator kanskje levde fremdeles. Før lang tid var gått, fikk han beskjed fra Namibias nasjonalmuseum om at et liknende insekt var funnet i Brandberg-fjellene i Namibia. Der lever Gladiator altså i beste velgående som kjøttetende og nattaktivt kjempeinsekt. Gladiator kaster seg gjerne over edderkopper og andre insekter. Den nye insektordenen har fått det latinske navnet Mantophasmatodea.