Nye raringer hentet opp fra havdypet

Ekspedisjon fisket med garn på 5000 meters dyp

1. september 2009

Som et ledd i en ambisiøs plan om å kartlegge alle livsformene i alle verdens hav er forskningsskipet Ronald H. Brown nylig kommet til havn med tusenvis av forskjellige organismer fra dyphavet. Alle dyrene er hentet på 1000–5000 meters dyp, og det er ingen tilfeldighet at det er nettopp dyphavet forskerne er interessert i. Man mener at tre firedeler av alt havliv er å finne i dyphavet, og dessuten er dyphavet et av Jordens minst utforskede steder. Hittil er 500 av de ofte bare noen få millimeter store dyreartene katalogisert, og blant dem finner man mange små maneter, fisker, snegler og marker. DNA er definert for 220 arter, og 10–20 arter er helt ukjente for forskerne – blant annet en manet med lange selvlysende fangarmer samt to nye dyphavsfiskearter. De mange smådyrene kalles under ett for zooplankton – mikroskopiske dyr som lar seg føre med strømmen. Zooplankton er et uunnværlig ledd i havets næringskjede, og derfor vil forskerne gjerne følge organismene. For øyeblikket kjenner forskerne 7000 ulike arter, men håper å ha nådd det dobbelte antallet før kartleggingen fullføres i 2010.