Nye dyr myldrer frem på Brasils savanne

Sensasjonelt funn av 14 hittil ukjente dyr i vernet område

1. september 2009

Brasil har allerede ry på seg for å huse et omfattende utvalg dyrearter, og nå er det dukket opp enda flere. Brasilianske forskere oppdaget nylig 14 til nå ukjente dyr på en ekspedisjon til Cerrado-regionen som anses for å være et blant 34 steder i verden med særlig stort biologisk mangfold. Forskerne fant åtte nye fisker, en hornkledd padde, to krypdyr, et pattedyr, en liten hakkespett samt en benløs firfisle. Samtlige ble funnet nær forskningsstasjonen Serra Geral do Tocantis, et vernet område på over 7 millioner mål. Den brasilianske gruppen som besto av 26 zoologer fra ulike universiteter, var særlig oppglødd over funnet av den benløse firfislen. Mangelen på lemmer og det spisse hodet får dyret til å ligne en slange. Firfislen kryper også langs sandjorden på bakken på samme måte som en slange. Cerrado-regionen består av skogkledt sletteland som tidligere dekket et område på størrelse med halve Europa. Men i dag brukes store deler av Cerrado til jordbruk og kvegdrift, med det resultatet at den opprinnelige vegetasjonen og faunaen blir utryddet i et illevarslende tempo. Dette gjelder for øvrig også regnskogen i Amazonas, som grenser opptil Cerrados vidstrakte skogområder.