Ny dyreart funnet på Grønland

1. september 2009

Alle jordens levende vesener er delt inn i over 30 hovedgrupper (rekker) som går helt fra dyriske sopper til virveldyr. Det er derfor ytterst sjelden forskerne finner dyr som tilhører hittil ukjente dyregrupper. Men nå har den danske forskeren Reinhardt Møbjerg Kristensen beskrevet en ny dyregruppe som har fått navnet Micrognathozoa. Foreløpig består gruppen av bare en enkelt art, Limnognathia maerski, som ble funnet i en kilde på Diskoøya på Grønland. Limnognathia er bare omkring 0,1 mm lang, men har blant annet noen svært kompliserte kjever. Kjevene bruker dyret til å rive løs bakterier og alger fra moseplanter som også vokser i kilden. Alle de eksemplarene av Limnognathia maerski som forskerne hittil har funnet, har vært hunner som formerer seg ved jomfrufødsel. Limnognathia ble funnet ved et tilfelle i forbindelse med et kurs på Arktisk Station på Disko. Studenter fant de nye dyrene i en kilde som er bunnfrosset i opptil seks måneder i året.