New Zealand vand og bjerge

New Zealand er en rest av Virkelighetens Atlantis

Rundt 93 prosent av kontinentet Zealandia er skjult av havet, mens bare de høyeste fjellene stikker opp av Stillehavet som New Zealand. Nye geologiske undersøkelser beviser at øyene var fullstendig dekket av vann for 23 millioner år siden.

19. mai 2016 av Niels Hansen

En øy så stor som et kontinent lå en gang frodig og vakker midt i Atlanterhavet. Innbyggerne på øya nedstammet fra havguden Poseidon, og hovedstaden var rik. Med tiden ble folkene vanlige og fikk laster. Og så gikk det galt. Atlantis tapte et slag mot Aten, og kontinentet sank i løpet av et døgn til havets bunn. Slik lyder den greske myten, men sørvest i Stillehavet finnes det et helt kontinent som er blitt slukt av havet. I dag er det bare New Zealand som rager opp, mens hele 93 prosent av landmassen er dekket av vann. Undervannskontinentet har fått navnet Zealandia og er rundt 15 ganger så stort som New Zealand. Nå mener newzealandske geologer at de har funnet bevis for at hele kontinentet – i likhet med Atlantis – forsvant i havet for rundt 23 millioner år siden.

Dyr innvandret fra Australia Forskere har kjent til Zealandia i flere år, og de mener at kontinentet var hevet over havet da det for 83 millioner år siden brakk av superkontinentet Gondwana. Men ganske langsomt sank kontinentet ned under bølgene fordi skorpen ble strukket tynnere og tynnere. For 23 millioner år siden stakk en liten del av landmassen fortsatt opp over havet. Forskere har derfor ment at dyrene på New Zealand stammer fra livet på Gondwana. Nå har den newzealandske geologen Hamish Campbell samlet både biologiske og geologiske beviser for at Zealandia har vært helt oversvømt i en kort periode.

Hvis Zealandia sank for 23 millioner år siden, slik Campbell hevder, kan landdyrene umulig ha overlevd. De må ha dødd ut i takt med at landjorden ble redusert til ingenting. I så fall har dyrene innvandret fra et annet landområde, for eksempel Australia, som ligger rundt 1500 kilometer vest for New Zealand. For å vurdere om New Zealands natur overhodet kan ha innvandret på bare 23 millioner år, dro Hamish Campbell til Chathamøyene, som ligger 800 km øst for New Zealand. Øyene har – i likhet med New Zealand – et unikt dyre- og planteliv. De geologiske undersøkelsene viste at øyene dukket opp av havet først for rundt fire millioner år siden. Campbell konkluderer derfor med at dyr og planter kan kolonisere øde og fjerntliggende land- områder på relativt kort tid. Og da er de 23 millioner årene til New Zealand rikelig.

Øyene har bare tre pattedyr Ny biologisk forskning støtter Campbells teori. Molekylærbiologer har blant annet samlet data som viser at minst 95 prosent av alle newzealandske arter har australske eller søramerikanske forfedre – ikke gondwanske. Samtidig viser andre undersøkelser at de fleste av dyreartene på New Zealand har oppstått i løpet av de siste 20 millioner årene, og at deres nærmeste slektninger lever i Australia. New Zealand kan altså godt ha vært dekket av vann for 23 millioner år siden, for så å dukke opp igjen og bli befolket av australske arter. Campbell har til og med enda et ess i ermet. Paleontologer har nemlig funnet dinosaurer på Zealandia. Med dinosaurer følger det også små pattedyr, som utviklet seg eksplosivt da dinosaurene døde ut for 65 millioner år siden. Men New Zealand har – bortsett fra tre flaggermusarter – ingen naturlig bestand av pattedyr. Hamish Campbell vet godt hvorfor. Dyrene gikk ned med kontinentet.