nb_u17 oilspill

Uklare perspektiver etter BP-oljeutslipp

Fem år etter at oljeselskapet BPs boreplattform Deepwater Horizon eksploderte, er forskerne svært usikre på katastrofens konsekvenser.

23. april 2015 av Carsten Nymann

Louisianas delfiner skyller opp døde på land, oljerester og kjemikalier dukker opp i fugleegg og korallrev i Mexicogolfen er merket av oljeskader.

Ettervirkningene etter historiens verste oljeutslipp – eksplosjonen på boreplattformen Deepwater Horizon – er tydelige, hvis man skal tro en omfattende rapport fra den amerikanske organisasjonen “National Wildlife Federation”.

Men bildet av miljøet og dyrelivet i kjølvannet av katastrofen er ikke svart-hvitt, konkluderer en ny rekke artikler som er offentliggjort i tidsskriftet Science.

Pelikaner er seiglivede

Selv om forskerne bak artiklene kommer frem til den samme lange listen med alvorlige eksempler som NGO-rapporten fra NWF, konkluderer de også med at naturen på visse områder har ristet hendelsen av seg imponerende raskt.

I Science-artiklene sier forskerne at fiskelivet synes å være under oppblomstring, mens bestanden av brune pelikaner har vært stabilt.

I forbindelse med utslippet av oppimot 780 millioner liter råolje mente man at hele 12 prosent av områdets brune pelikaner trolig var døde av oljeskader.

VIDEO: Slik skjedde ulykken

Tvil om det reelle bilde

Biologene er da også ifølge Science i tvil om hvorvidt de verste ettervirkningene etter katastrofen er overstått – eller om overraskelser venter.

En del av usikkerheten knytter seg til de 3,8 millioner literne kjemiske oppløsningsmidler som ble helt ut i oljepølen.