Jordskælv NZ

Forskere advarer: Megaskjelv kan ramme New Zealand

Denne helgen mistet to mennesker livet da et kraftig jordskjelv herjet New Zealand. Forskere advarer dessuten om at langt verre skjelv kan være på vei.

15. november 2016 av Babak Arvanaghi

Ødelagt infrastruktur, en regning på flere milliarder og to dødsfall.

Søndag norsk tid rammet et voldsomt jordskjelv New Zealand. I kjølvannet av skjelvet, som målte 7,8 på Richter-skalaen, har det fulgt over 300 etterskjelv, og det får forskere til å slå alarm.

De frykter at enda kraftigere jordskjelv kan ramme stillehavsnasjonen.

Slik så det ut da jordskjelvet rammet.

I løpet av en måned

– Vi regner med at det er 32 prosent sannsynlighet for at et jordskjelv som måler over 7 på Richters-skalaen, kan ramme New Zealand i løpet av den neste måneden, sier John Ristau fra GNS Science, New Zealands geologiske forskningssenter, til New Scientist.

Han understreker at det er stor fare for at et nytt skjelv vil være enda kraftigere enn det som rammet landet i helgen.

Det neste store skjelvet kan være utløst av den alpine forkastningen.

Alle etterskjelvene skaper frykt for at kontinentalplatene under New Zealand ikke har funnet en stabil posisjon. Det kan utløse skjelv i den 600 kilometer lange «alpine forkastningen» som går tvers gjennom sørøya på New Zealand.

Landet er hardt rammet

Ifølge John Ristau vil dette føre til det kraftigste skjelvet siden europeerne kom til øyene i 1717.

>> Gaven som blir husket - legg National Geographic under juletreet

New Zealand ligger der den indoaustralske kontinentalplaten møter stillehavsplaten. Området er tektonisk aktivt, og det betyr at New Zealand hvert år blir rammet av om lag 14 000 jordskjelv, og 200 av disse er merkbare.