nb_u18 Tjernobyl

Atombrann føyer seg til katastrofelisten

Sist helg rammet et jordskjelv Nepal og Katmandu, og nå truer en kjempeskogbrann i Ukraina med å spre radioaktivt avfall fra atomanlegget Tsjernobyl til Kiev. Verdens byer lever et liv tett på katastrofen.

29. april 2015 av Karine Kirkebæk

Som om siste ukes jordskjelv i Nepal ikke var ille nok. En stor skogbrann åt seg få dager senere inn på skogene i det nordlige Ukraina – få kilometer fra det nedlagte atomkraftverket i Tsjernobyl som eksploderte i 1986..

Kraftig vind var skyld i at brannen utviklet seg rakst, og situasjonen skremmer eksperter på radioaktiv stråling fordi trær og planter i området har radioaktivt stoff lagret i seg fra ulykken.

Forskerne hadde forutsett atombrann

Allerede i begynnelsen av 2015 advarte et internasjonalt lag av biologer om faren for en større skogbrann i forbudssonen.

Ifølge biologene ville radioaktivt materiale som inneholder isotopen cesium-137 bli frigitt i form av aerosoler til atmosfæren på samme måte som det skjedde under ulykken i 1986.

Det er likevel enda for tidlig å snakke om en ny radioaktiv katastrofe, slår miljøforskere fast.

Millionbyer blir til dødsfeller

At nyhetene på TV er preget av katastrofer, er ikke tilfeldig. Verdenskartet er spekket med områder og millionbyer som er spesielt utsatt for forskjellige typer naturkatastrofer.