Nattsvermeren har ører på vingene

1. september 2009

Nattsvermeren er en riktig liten lekkerbisken. Det synes i hvert fall flaggermusene, som flyr rundt om natten etter mat. Men det er ikke så lett å komme i nærheten av nattsvermerne. Nattsvermerne er utstyrt med ører på vingene og kan høre når flaggermus nærmer seg. Lyden oppfanges av en stramt utspent hinne – akkurat slik våre egne trommehinner gjør. Dette har biologen Jayne Yack ved Carleton University i USA oppdaget etter å ha studert store grupper av nattsvermere i regnskogen i Panama. Først ble nattsvermerne fanget inn og stengt inne i bur. Der ble de utsatt for lyder som til forveksling minnet om flaggermusenes jaktsignaler. Når forskerne blåste i en hundefløyte, fikk nattsvermerne straks panikk. Mens de normalt beveget seg langsomt, begynte de nå plutselig å virre rundt i buret ved å utføre de mest halsbrekkende manøvrer. De var åpenbart redd for flaggermus. Forskerne tror at den største forskjellen på nattsvermere og dagsommerfugler er at sommerfuglene ikke har noe overvåkingssystem i form av vingeører. De må derfor være aktive om dagen når flaggermusene ikke kan snike seg inn på dem.