Muldvarpen er en lynspiser

Pattedyr finner og eter mark på 227 millisekunder

1. september 2009

Stjernemuldvarpen elsker rask mat, og det til de grader at det lille dyret nå er innehaver av den uoffisielle verdensrekorden i hurtigspising. Pattedyret med den stjerneformede nesen greier å sette måltidene til livs så fort at menneskeøyet ikke engang rekker å registrere det. Stjernemuldvarpen finner, identifiserer og eter maten, som regel mark og insekter, med en gjennomsnittsfart på bare 227 millisekunder – under et kvart sekund. Til sammenligning tar det en bilfører 650 millisekunder å reagere på skift fra gult til rødt lys. Biologen Kenneth Catania ved Vanderbilt University i Tennessee, USA, har studert stjernemuldvarpens hurtighet med et avansert høyhastighetsvideo-kamera. Catania mener at dyret arbeider på grensen av nervesystemets og hjernens hastighetsmessige yteevne. Muldvarpens raske spisebevegelser skyldes at den har en spesiell og fintfølende nese med 22 lyserøde tentakler. Når muldvarpen nærmer seg et potensielt bytte, sender tentaklene et sanseportrett til hjernen, og et stort antall nervefibrer og reseptorer sørger for at prosessen fullføres på rekordtid.