Uranium and Geobacter

Bakterie innkapsler uran i en hårball

Bakterier brukes ofte for å rense avløpsvann, og nå viser det seg at bakterien Geobacter har spesielle evner på nettopp det feltet.

20. februar 2012

Den renser nemlig vann for uran ved å omdanne det fra den farlige oppløselige formen som lett tas opp i kroppen, til en uoppløselig form som har problemer med å trenge inn i cellene. Og om ikke det var nok, sørger bakterien også for at det farlige tungmetallet blir pakket inn i en slags hårball slik at det er lett å fjerne fra drikkevann.

Hårballen består av hårlignende utvekster, såkalte pili, på celleveggen. De øker bakteriens overflate og inneholder enzymer som omdanner uran i oppløselig form til uoppløselig uran når metallet kommer i kontakt med dem.

Det uoppløselige uranet avleirer seg på piliene, som slites av og erstattes med nye etter hvert som bakterien vokser. På den måten etterlater Geobacter seg en slags uranberiket hårball som er enkel å fjerne.

Ved hjelp av elektronmikroskopi kunne de amerikanske forskerne se at Geobacter-bakterien i løpet av kort tid omdannet 70–80 prosent av det oppløselige uranet til den mindre farlige og uoppløselige formen.