Near or far 1

Mikro eller makro: Kan du se forskjell på fjern og nær?

Bilder tatt helt på nært hold og svært langt unna kan ligne hverandre til forveksling. To forskere har samlet morsomme eksempler på fenomenet.

Mikrometersmått og kilometerstort

En dag fant geografen Stephen Young for moro skyld på å henge opp et av sine satellittbilder på kontoret til kollegaen Paul Kelly. Kelly er biolog og ekspert på slanger, og da han så satellittbildet, trodde han først at det var et nærbilde av slangeskinn tatt med mikroskop.

Forvekslingen ga de to forskerne ved Salem State University ideen til utstillingen ”Mikro eller makro?”, som stiller bilder av mikrometersmå detaljer opp mot bilder av kilometerstore landskaper.

Naturens mønstre gjentas i det uendelige

Likheten mellom bilder som er sett i mikroskop og fra satellitt, er ikke tilfeldig. Det skyldes at mange naturlige mønstre er fraktaler. Det vil si at den store figuren er satt sammen av mindre utgaver av samme figur, som gjentar seg selv i det uendelige. Blomkål, lyn, snøfnugg, skyer, krystaller og fjellkjeder er eksempler på fraktalmønstre i naturen.

Kan du se forskjell?

Test deg selv: Prøv selv om du kan se forskjell på mikro og makro på forskernes ”forvekslingsbilder" i galleriet øverst på denne siden.

TIPS: Vi anbefaler å se bildene i full skjerm: Klikk på et bilde i galleriet for å se det i full skjerm. Bruk deretter mus eller piltaster for å bla i dem.