Merkelige marker lever bare av hvalknokler

Spesialiserte renholdsarbeidere jobber på tre tusen meters dyp

1. september 2009

Da forskerne ved Monterey Bay Aquarium Research Institute i USA bestemte seg for å studere en død hval på 2891 meters dyp, gjorde de en uventet oppdagelse. Flere ukjente og svært merkelige arter av mark viste seg å leve i nært forhold til hvalkadaveret. Som en plante stikker markene ”røtter” ned i knoklene på den døde hvalen. Ved enden av ”røttene” utvider markens kropp seg til en sekk full av egg. I den andre, synlige enden av kroppen har marken en fargerik, fjærlignende vifte som står utstrakt i havvannet og virker som gjeller. To av de nyoppdagede markartene er spesielt interessante. De mangler både øyne, munn og mage, men får i stedet hjelp fra symbiotiske bakterier når de skal ha i seg næring. Markene lever av fett og oljer som finnes i hvalknoklene, men fordi de selv ikke er i stand til å få tak i maten, bryter bakteriene ned fettstoffene for dem. Foreløpig er forskerne i villrede om hva bakteriene får i bytte for hjelpen de yter. Alle de synlige markene er hunner. Hannene er ganske små og lever innvendig i de opptil syv centimeter lange hunnene. De er helt avhengige av næringen i hvalknoklene, og når en død hval er spist opp, dør markene. De kan bare håpe at noen av de nyklekkede føres med strømmen til et nytt skjelett.