Maur bygger morderisk felle

Bakholdsangrep sikrer proteinrik kost

1. september 2009

En liten rød maur som bor i regnskogen i Guyana, benytter seg av en avansert felle for å fange byttedyr. Maurene lever bare på én bestemt planteart, og når de skal bygge fellen, kvister de først stengelen for plantehår. Deretter klebes disse hårene sammen vha. en oppgulpet væske, og dette nye byggematerialet blir lagt som et tak over stengelen med noen gjenværende plantehår som pilarer. Deretter biter de flittige maurene noen hull i taket som er akkurat så store at en maur kan komme gjennom. Til slutt poder de fellen med en sopp som raskt legger seg utover taket og kamuflerer maurene og fellen. Så er det bare å vente. Når for eksempel en intetanende gresshoppe lander på fellen, holder maurene nede i fellen byttedyret fast mens andre overfaller det og biter og stikker det helt til det dør. Den kompliserte konstruksjonen sikrer maurene proteinrik kost, og den snedige strategien er eneste kjente eksempel på kollektiv fellebygging blant maur.