Larve kan lukte at det blir natt

Vanligvis bruker dyrene øynene til å skjelne mellom natt og dag. Men den nattaktive Mythimna separatalarven bruker luktesansen. Dette viser ny forskning fra japanske biologer ved universitetet i Kyoto. Larven lever av og på en maisplante, og dens verste fiende er snylteveps. Tidligere forsøk har vist at maisplantene og larven fører en slags kjemisk signalkrig. Maisplanter som er angrepet av larver, sender ut et stoff som tiltrekker seg snylteveps. Og larven svarer ved å skjule seg om dagen og bare spise av planten om natten når snyltevepsen ikke er på farten. Larven bruker faktisk maisplantens egne kjemiske signaler når den skal våkne til dyst. Maisplanten sender nemlig ut bestemte kjemiske stoffer når det blir natt, og disse klarer larven å fange opp med luktesansen.