Kunstig celle er verdens minste proteinfabrikk

Amerikanske forskere har skapt en kunstig celle som kan lese genkode og produsere skreddersydde proteiner. Den kunstige cellen er omgitt av en dobbelt membran av fettstoff, og under membranen ligger det en oppløsning av alt det en vanlig celle trenger for å lage proteiner, og i tillegg oppskriften på det lysende grønne GFP-proteinet. Straks den kunstige cellen var montert, begynte den å produsere GFP, som gjorde den grønn, og prosessen stanset først da cellen gikk tom for råvarer. Forskerne justerte oppskriften så de nødvendige stoffene kunne tilføres utenfra, og da klarte proteinfabrikken å fungere i hele fem døgn. Evnen til å holde et stoffskifte ved like er en av forutsetningene for at noe kan sies å ha liv.