Kråke fisker med hjemmelagd krok

Begeistrede biologer finner fuglenes instrumentmaker

1. september 2009

Britiske biologer har oppdaget at kråker er like flinke eller kanskje enda flinkere til å lage redskaper enn menneskets nærmeste slektninger, sjimpansene. Forskerne har lenge kjent til at kråkene på Ny-Caledonia lager små redskaper av blant annet blader for å fiske ut insekter fra råtne trær. Men nå har man for første gang undersøkt kråkenes evne til å fabrikere redskaper i et eksperiment i egentlig forstand. Biologene presenterte kråkene for en del ni centimeter lange ståltrådbiter og et glassrør med kjøttstykker på bunnen. Kråkene kastet seg straks over ståltrådbitene, tok dem opp i nebbet og bøyde dem ved å holde ståltråden nede med føttene. I ni av ti forsøk greide kråkene å lage en krok og få tak i godbiten på bunnen av glasset. Ifølge forskerne er dette første gang man har sett et dyr bevisst lage et redskap til en spesifikk oppgave. De mener derfor at kråkene i en viss utstrekning er i stand til å forbinde årsak med virkning – en ferdighet man hittil har trodd var forbeholdt mennesket. I så fall er ikke mennesket det eneste vesenet som er i stand til å lage redskaper.