© GARY CRANITCH/QUEENSLAND MUSEUM

Korallrev gjenopplives i store kuvøser

En ny teknikk skal blåse liv i verdens korallrev ved å kombinere døende koraller med larver dyrket i et laborato

17. april 2018 av Antje Gerd Pedersen & Jakob Espersen

En gang i året har korallene paringsfest. Rett etter fullmåne, midt på natten, stiger millioner av små, oransjerøde bobler opp fra havbunnen som et omvendt snøvær.

Boblene er klumper av sæd- og eggceller fra koralldyrene, som er hermafroditter. På havoverflaten går klumpene i oppløsning, og egg og celler finner sammen på tvers av de ulike koloniene.

Men festen blir mindre etter hvert som verdens korallrev blir rammet av klimaendringer, fiske og forsuring av havene. Mer enn 60 prosent av korallrevene er enten ødelagt eller truet.

Derfor arbeider forskerne for å sette fart på forplantningen. På Great Barrier Reef utenfor Heron Island i Australia har havbiolog Peter Harrison fra Southern Cross University for første gang hjulpet nye generasjoner av koraller på vei med en ny metode som skal hjelpe alle de truede korall-revene i verden.

I laboratoriet avlet forskeren fram flere millioner koralldyrlarver. I stedet for å la dem vokse videre i laboratoriet satte han dem direkte ut på revet i en enorm kuvøse – et 100 kvadratmeter stort nett som holdt larvene på plass helt til de hadde festet seg i de døde korallene.

Planen er å etter hvert sette ut enda større nett, for revene strekker seg over mer enn
344.000 kvadratkilometer.

Havbiologer masseproduserer koralldyrlarver

Ved å samle inn egg og sædceller fra gytende koralldyr i et laboratorium kan forskere produsere store mengder larver. Når larvene settes ut på et døende rev, oppstår nye koraller.

Forskere samler inn 30 kolonier av 15–20 centimeter store gytemodne koralldyr, som plasseres sitt kar. Biologene ser at de er gyteklare fordi eggene er oransje og rosa.

Koralldyrene gyter om natten, og da kan fors­kerne høste store mengder egg- og sædceller fra vannet. I et annet kar klekkes korallarvene ut.

Larvene settes ut på det ødelagte korallrevet. Et nett holder larvene på plass og beskytter dem i fem dager, helt til de har satt seg skikkelig fast.

Åtte måneder senere har korallene formert seg. På det det svekkede revet har nye, mikroskopiske koraller begynt å vokse fram.

Hvorfor er det salt i havvann? Har dyr ulike blodtyper? I hver utgave av Illustrert Vitenskap finner vi vitenskapens svar på store og små spørsmål. Få nye svar med posten hver måned.