Klok slimsopp finner vei i labyrint

Merkelig organisme finner selv den direkte veien til mat

1. september 2009

Vi må kanskje begynne å få høyere tanker om de enkle soppene i naturen, for de er ikke så dumme som vi tror. Denne overraskende nyheten er resultatet av japaneren Toshiyuki Nakagakis siste undersøkelser. Han har konsentrert forskningen om slimsoppen, som er meget spesiell ved at den har egenskaper både fra dyr, planter og sopper. Sammen med andre forskere ga japaneren slimsoppen den ultimate utfordringen: De plasserte et lite stykke av soppen i en labyrint og la litt mat i form av havregryn ved de to utgangene. Soppen sendte raskt ut tynne tråder som i løpet av noen timer fylte hver eneste gang i labyrinten. De trådene som var kommet i kontakt med havregrynene, begynte så å sende bølger av sammentrekninger tilbake til soppen i labyrinten. Disse ”beskjedene” fikk alle de trådene som ikke hadde kontakt med noen næringskilde, til å visne bort – mens de trådene som befant seg på en direkte rute til kilden, ble forsterket. Hele prosessen tok åtte timer, og til slutt besto slimsoppen bare av én enkelt tråd som lå i korteste avstand til maten. Slik fikk soppen tak i maten på den mest effektive måten, og besto dermed labyrintprøven med glans.