I 1824 innså franskmannen Jean-Baptiste Joseph Fourier at jordas atmosfære holder på varmen fra sola.

Drivhuseffekten ble oppdaget for 200 år siden

Jordas atmosfære holder på varmen. Det har forskere visst i 200 år, men den første advarselen mot menneskeskapte klimaendringer kom først 100 år senere.

24. september 2017

Drivhuseffekten ble oppdaget allerede i 1824 av den franske vitenskapsmannen Jean-Baptiste Joseph Fourier.

>> Find ut hvordan det egentlig står til med planeten vår i Illustrert Vitenskaps temanummer om "Jordas sanne tilstand".

Han innså at atmosfæren holder på energien som kommer fra sola. Sollysets kortbølgede stråling passerer nemlig stort sett uhindret gjennom luftlagene og treffer jordoverflaten.

Her omsettes lyset til varme, som igjen reflekteres fra overflaten som varmestråling. Varmestråling består av infrarøde lysbølger, som har en lengre bølgelengde enn det innkommende lyset.

Den langbølgede strålingen blir fanget av drivhusgassene i atmosfæren, som derfor blir varmere. Prosessen er identisk med den måten vinduene i et drivhus slipper inn sollys, men forhindrer at varmen i slipper ut igjen.

Forsker advarer mot menneskeskapte klimaendringer

I 1864 beviste den irske fysikeren John Tyndall at drivhuseffekten først og fremst skyldes vanndamp og karbondioksid.

Neste skritt mot moderne klimavitenskap kom i 1896, da kjemikeren Svante Arrhenius målte hvor mye infrarød varmestråling vanndamp og karbondioksid kunne ta opp og gi fra seg.

Han beregnet også hvor mye temperaturen på jorda ville endre seg ved ulike konsentrasjoner av karbondioksid, og i 1904 ble han den første til å advare mot menneskeskapte klimaendringer.