Condensation stripes

Kondensstriper nidobler drivhuseffekten

Flytrafikk utgjør allerede en stor belastning for klimaet på grunn av jetmotorers høye drivstofforbruk. Men nå har tyske forskere vist at selve kondensstripene, som jetmotorene trekker etter seg, er mye verre for klimaet enn hittil antatt.

26. januar 2012

Stripene fungerer som skyer som øker drivhuseffekten, og stimulerer dessuten dannelsen av naturlige cirrusskyer, noe som nidobler deres effekt på klimaet.

Forskernes klimamodell simulerte hvordan kondensstriper dannes, vokser ved å fortette vanndamp i omgivelsene til iskrystaller, sprer seg i atmosfæren og endelig løses opp når iskrystallene eksempelvis faller ned som regn. Utviklingen ble samkjørt med livssyklusen til naturlige cirrusskyer, og forskerne kunne derfor for første gang sette tall på kondensstripenes reelle effekt på klimaet.

Greenhouse effect map

Ved hjelp av faktiske klimadata tegnet forskerne et kart over stripenes globale klimaeffekt når de omdanner seg til cirrusskyer. Effekten er størst i Europa og øst i USA.