Kan to ting være fullstendig like?

På en høsttur i skogen plukket jeg opp en håndfull eikeblader og sammenlignet dem. Ingen av dem var helt like. Det fikk meg til å lure på om det finnes to ting i verden som er helt like ned til minste detalj?

Større ting som blader eller mynter kan ikke under noen omstendighet være helt like. De består nemlig av mange atomer, og atomer er noen spretne krabater som ikke oppholder seg på samme sted særlig lenge om gangen. Gransker man en metalloverflate i et superkraftig mikroskop, får man se at atomene triller glade omkring rundt hverandre. Det betyr at atomene på overflaten av to mynter ikke vil være ordnet på identisk samme måte, og dermed er heller ikke myntene helt like. Ikke engang den samme gjenstanden er helt lik fra ett øyeblikk til et annet, for et eller annet sted inne i gjenstanden vil et atom ha flyttet seg eller ha inngått i en ny kjemisk forbindelse. På sett og vis ble problemet belyst allerede for 2500 år siden av filosofen Heraklit fra Efesos i Lilleasia som sa: ”Ingen bader i den samme elven to ganger.” Ser man på de enkelte elektronene, kan man imidlertid godt si at de er helt like. To forskjellige elektroner har nemlig nøyaktig samme ladning, masse og hastighet. I kvantefysikken tildeler man nemlig elektroner – og alt annet – en bølgefunksjon. Hvor utrolig det enn kan høres ut, deler alle elektronene i hele universet den samme bølgefunksjonen. Når man tolker kvantemekanikken, kan man derfor ikke si at forskjellige elektroner befinner seg på ulike steder i universet, og derfor kan de i realiteten ikke skjelnes fra hverandre. Hvert eneste elektron befinner seg over hele universet på en gang i eksakt samme omfang som alle andre elektroner, og derfor er de i alt og ett totalt identiske.