Kan planter kommunisere?

Planter mangler sanseorganer slik dyrene har. Men kan de kommunisere med hverandre på andre måter?

1. september 2009

Den botaniske forskningen har i de siste årene påvist at det foregår mer mellom planter enn man umiddelbart ville trodd. I visse tilfeller har plantene vist seg å være i stand til å ”snakke” med hverandre ved hjelp av luftbårne molekyler. For eksempel viser helt nye forsøk som forskere ved Max Planck-instituttet for kjemisk biologi i Tyskland står bak, at larvedødeligheten er større på planter som har rukket å forberede seg på et larveangrep fordi naboplantene har ”advart” mot det. Resultatet viste også at det ble spist mindre av plantene som var advart. Forsøkene ble utført med burot som er kjent for å avgi mange organiske stoffer til luften, blant annet etylen og metanol, når de blir angrepet og skadet av insekter. Etter at burotplantene var blitt angrepet av larver, kunne forskerne konstatere at noen ville tobakksplanter i nærheten satte i gang å produsere giftstoffer, blant annet ulike alkaloider, mot skadedyrene. Forsøkene var dermed også et klart eksempel på at kommunikasjon mellom planter også kan foregå på tvers av tradisjonelle artsgrenser. Botanikerne mener likevel ikke at varselmolekylene fra angrepne planter skapes bevisst for å hjelpe andre planter. Det er nok heller naboplantene som har utviklet evnen til å reagere på bestemte stoffer. Ressursmessig er det en fordel å vente med å produsere forsvarsstoffer til et konkret angrep truer.