Kan et rovdyr være vegetar?

Jeg har hørt at enkelte rovdyr faktisk lever av planter. Kan det virkelig være riktig?

1. september 2009

Mange dyr som biologisk sett er rovdyr, har mange typer planter på menyen. Det gjelder for eksempel bjørnen, som er nesten altetende. Det finnes imidlertid én art som på et tidspunkt i sin evolusjonshistorie gikk over til å leve nesten utelukkende av planter. Det er den store pandaen som i tillegg også valgte å spesialisere seg på én enkelt plante, nemlig bambus. Pandaen fant trolig sin egen vei hva næring angikk fordi det ikke er veldig mange andre dyr som interesserer seg for bambus. Dermed kunne den gomle i seg uten konkurranse, og med de kraftige tennene var det problemfritt å tygge de harde bambusstengene. Men det er også ulemper ved det å konvertere til vegetar når man egentlig er bygd som rovdyr. Kjøtt er ytterst næringsrikt og som regel lett å fordøye. Det betyr at rovdyrene kan klare seg med et enkelt fordøyelsessystem med korte tarmer. Plantekost er derimot mer næringsfattig, og planteetere har utviklet kompliserte tarmsystemer og mager med flere kamre. Fordi pandaen har rovdyrmage, drar den bare nytte av en beskjeden del av den egentlig svært begrensede næringen som finnes i bambus. Derfor må pandaen spise opptil 14 timer i døgnet. Dessuten gjør den ensidige kosten dem sårbare overfor forandringer. Bambusplanten er i dag på retur i Kina, og pandaen er truet blant annet av dette.