Kan bakterier bli syke?

Mennesker og dyr blir syke iblant, men er det slik med bakterier også? Er bakterier i stand til å bli rammet av sykdom?

Bakterier kan absolutt bli syke. Akkurat som menneskene blir bakteriene syke hvis de utsettes for stress eller hvis de opplever DNA-muta-sjoner. Bakteriene blir stresset i for høye temperaturer, og i verste – eller beste – fall dør de. Det er dette som skjer når vi koker skitne oppvaskkluter eller når kirurgene steriliserer skalpeller og annet operasjonsutstyr. Hvis temperaturøkningen ikke er altfor høy, kan enkelte bakterier overleve ved å danne såkalte varmesjokkproteiner som hindrer at de andre proteinene i bakterien blir ødelagt av varmen. De bakteriene som best klarer å danne varmesjokkproteiner, er best i klassen og vil dominere de neste bakteriegenerasjonene. Bakterier kan også bli syke av virusinfeksjoner på samme måte som når vi smittes av et influensavirus. Bakteriofager er en virusfamilie som bruker bakterier som en slags livmor i sin formering. Inne i bakterien deler det første viruset seg så mange ganger at bakterien til slutt sprekker, slik at de nye viruspartiklene slipper fri og kan spre seg. Bakteriofagene er ikke bare et problem for bakteriene, de skaper vansker for matvarebransjen som bruker bakterier i både oste- og brødproduksjon. Derfor vil noen forskere prøve å utvikle en virusvaksine for bakterier. På samme måte som andre av deres kolleger prøver å sette inn virusinfeksjoner som et våpen mot multiresistente bakterier.