antarktis smelter ikke

Isen blir tykkere på Antarktis

Stikk i strid med spådommene viser det seg at Antarktis’ isdekke vokser med flere milliarder tonn hvert år.

5. november 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Global oppvarming har tatt en pause. I hvert fall i Antarktis for en stund.

Satellittdata fra årene 2003–2008 viser at isen på den sentrale vestlige delen og østlige delen av Antarktis har blitt to centimeter tykkere hvert år, tilsvarende 82 milliarder tonn is i året.

Dermed er tilførselen av is på Antarktis større enn issmeltingen.

Isen vokser med to cm hvert år

NASAs Goddard Space Flight Centre står bak målingene, som er foretatt med satellitter. Her har høydemålere registrert endringer i islagets tykkelse. Isen dannes av snø som hoper seg opp og som hvert år presses sammen til et ca. to centimeter tykt lag med is.

Antarktis ikke skyld i stigende havnivå

Ifølge forskerne har opphopingen av is pågått de siste 10 000 årene og veier opp for issmeltingen fra særlig det vestlige Antarktis. Men det reiser nye spørsmål. Hittil har forskerne nemlig trodd at 0,27 mm av den årlige, globale stigningen i havnivået stammer fra Antarktis. Denne stigningen må i stedet komme fra et annet sted, som forskerne ennå ikke har oppdaget.

Ny ismåler sendes til værs i 2018

Neste store oppgave blir derfor å kartlegge hvor den ekstra issmeltingen stammer fra, og det skal NASA-satellitten ICESat-2 være med på å undersøke når den blir sendt opp i 2018.

Oppdagelsen er ikke den eneste overraskelsen som kontinentet kan by på. I fjor fant polarforskere ut at det finnes liv under den tykke isen: