© Andreas Eriksen, Shutterstock

Sydpolen smuldrer opp

1. september 2009

Breene ved Amundsenhavet i den vestlige delen av Antarktis slår sprekker slik at isen brytes opp i mindre stykker enn normalt, har forskere ved NASA og ved amerikanske og chilenske universiteter oppdaget ved å studere ismassene fra luften.

Når is brytes løs fra en bre, skjer det normalt i svært store stykker som sperrer veien for hverandre og danner en slags kork som hindrer at de driver til sjøs.

Korken holder også fast nye stykker som holder på å bli brutt løs, og på denne måten bremses strømmen av is vekk fra breen.

Når isen brekker av i mindre stykker, forsvinner den naturlige korken som forhindrer flere isblokker fra å drive til sjøs.

Resultatet er at breene ved Amundsenhavet sender ut 60 prosent mer is i havet enn det faller på dem i form av snø, og dermed blir islaget tynnere.

Avsmeltingen fra breene i Antarktis får den globale vannstanden til å stige med 0,2 mm hvert år, og det tilsvarer omtrent 10 prosent av den samlede årlige vannstandsforøkelsen.

Forskerne kan ennå ikke si noe om hvorfor isen slår sprekker, og de tør heller ikke gjette på hvilke konsekvenser det kan ha for den globale vannstanden på lengre sikt.