Hvorfor er isen glatt?

1. september 2009

Det har faktisk voldt forskerne litt hodebry å forklare fenomenet alle kjenner til, nemlig at is er glatt. Den tradisjonelle forklaringen er at isens smeltepunkt synker når den kommer under trykk. Det betyr at idet en skøyteløper glir bortover isen, smelter det et tynt sjikt, slik at personen egentlig beveger seg på vann. Men regner man på det, betyr trykket fra et skøytejern nesten ingenting for isens smeltepunkt. Ifølge en nyere teori er det ikke trykket, men friksjonen som gjør isen glatt. Friksjonen mellom skøytejern og is varmer opp isen lokalt, slik at den kortvarig smelter. Men nå er også den teorien havnet på glattisen, for den forklarer ikke at det fint går an å gli på isen uten å bevege skøytene. Noe tyder på at glattheten er en egenskap som er innebygd i isen. Ifølge kjemiprofessor Robert M. Rosenberg ved Lawrence University vil det øverste laget av vannmolekyler på en frossen flate oppføre seg annerledes enn molekylene som ligger bundet nede i isen som krystaller. I motsetning til dem kan molekylene i overflaten vibrere fordi det ikke er frosne molekyler over dem som kan holde dem i ro. Ifølge teorien er det de vibrerende molekylene som gjør overflaten glatt fordi de oppfører seg som en væske.