Frank Rack

Liv påvist i sjø under Antarktis

Tre forskergrupper konkurrerer om å finne liv i de underjordiske sjøene i Antarktis. Amerikanerne har allerede funnet bakterier.

23. mai 2013

For første gang noensinne har amerikanske forskere funnet tegn til liv dypt nede under isdekket i Antarktis.

Et bor som smelter seg vei gjennom isen ved hjelp av varmt vann, jobbet seg sent i januar rundt 800 meter ned til en underjordisk ferskvannssjø som kalles Lake Whillans.

Forskerne hentet opp cirka 30 liter vann, og prøven har vist seg å inneholde store mengder levende biologisk materiale.

Påfølgende vannprøveanalyser har avslørt omkring 1000 bakterier per milliliter vann.

Første livstegn fra innsjøene under Antarktis

Funnet er en sensasjon, for vitenskapen har aldri tidligere registrert tegn til liv under det bastante islaget i Antarktis, som på de tykkeste stedene måler oppimot 4500 meter.

Lake Whillans dekker et areal på 59 kvadratkilometer og ligger vest i Antarktis. Sjøen er ikke mer enn cirka to meter dyp, men det den mangler i dybde, tar den igjen i forskningsverdi.

I minst en halv million år har sjøen ligget avsondret fra ytre påvirkning, og mikroorganismene som lever der, kan gi forskerne en enestående forståelse for hvordan evolusjonen har vokst frem.

Utforskningen kan dessuten gi forskerne en forsmak på muligheten til å påvise liv under lignende ekstreme omstendigheter i universet, blant annet under iskappen som skjuler deler av vår naboplanet Mars.