Hvorfor er landdyrene blitt mindre?

Hvordan har det seg at mange av dyrene på landjorden – ikke bare dinosaurene – var mye større i forhistorisk tid?

Blant dinosaurene, som døde ut for 65 millioner år siden, var det mange landdyr i gigantiske former. Men også andre dyregrupper har hatt kjemper som var mye større enn dem som nå representerer arten. Vi kan for eksempel nevne kjempedovendyret, Megatherium, som kunne bli seks meter langt og vandret rundt på slettene i Sør-Amerika for inntil 11 000 år siden, eller kjempebjørnen Arctodus simus, som med en vekt på opptil 1000 kilo er det største rovdyret som pattedyrene har hatt på landjorden. Blant krokodillene levde Deinosuchus, som betyr skrekkrokodille, samtidig med dinosaurene. Den kunne bli over 11 meter lang og hadde et to meter langt kranium. Zoologer kaller det gigantisme når noen arter vokser langt mer enn det som er vanlig. Man vet ikke nøyaktig hvorfor enkelte arter får vokseverk under spesielle forhold, men gigantvekst kan være et forsøk på å vokse fra rovdyrene. Elefantene er for eksempel så store at det bare er unger og svake individer som er utsatt for angrep fra løver og andre rovdyr. Men planteetere kan utvikle seg til giganter bare hvis de lever på områder med stor og lett tilgjengelig planteproduksjon. Hvis planteeterne blir store, kan det også medføre at rovdyrene svarer med å utvikle enorme arter. Selv om mange av kjempedyrene kan ha fordeler av størrelsen, er de også sårbare overfor selv små miljøendringer. Hvis plantemengden avtar, vil ikke gigantiske planteetere klare å overleve. Og fordi store rovdyr er avhengige av å fange og sette til livs relativt store byttedyr, siden små byttedyr er for energikrevende å nedlegge i stort antall, forsvinner rovdyrgigantene også. Da den siste istiden ebbet ut for 10 000 til 12 000 år siden, fantes det mange store pattedyr som nå er utdødd, for eksempel mammut, kjempehjort og kjempedovendyr. Mange tror at kombinasjonen av jakt og klimaendringer var det dyrene ikke tålte.