Hvorfor er dyreunger så søte?

Hva er det som gjør at dyreunger utløser så sterk beskyttelsestrang hos mange mennesker?

1. september 2009

Det er vanskelig å ikke bli overveldet av varme følelser når vi ser en kattunge eller en annen dyreunge. De virker nesten alltid søte og tiltrekkende på mennesker, og det skyldes en rekke trekk som er felles for alle pattedyrunger. Dyreunger har et stort hode i forhold til kroppen, kort snute og ansiktsparti i forhold til foreldrene, og relativt store øyne. Det er signaler som forteller voksne dyr at vedkommende individ er en unge, og at det derfor er ufarlig og har behov for beskyttelse. Signalene er så like at de virker på tvers av artsgrensene – ellers ville vi jo ikke synes at kattungen var spesielt nusselig – og det finnes mange eksempler på at dyr har tatt seg av helt andre arters unger. Biologisk sett er det imidlertid et merkelig fenomen at et medlem av en art føler trang til å beskytte en annen arts unger. Menneskebarn har for øvrig nøyaktig de samme egenskapene som andre pattedyrunger. Det sikrer ganske enkelt at foreldrene tar seg av barnet.