Hvilken organisme har færrest gener?

1. september 2009

Bakterien Carsonella ruddii klarer seg med 159 662 DNA-basepar fordelt på 182 gener. Det er like ved den teoretiske grensen på 151 gener som USA-forskerne Anthony Forster og George Church har regnet seg frem til må være et absolutt minimum for en levende celle. Til sammenligning består menneskets arveanlegg av rundt 20 000 gener med til sammen tre milliarder basepar. Carsonella ruddii lever i insekter, og den lille bakterien er ikke i stand til å formere seg uten hjelp fra en vertscelle i insektet. Som takk for oppholdet leverer den uhyre enkle bakterien viktige aminosyrer til insektet som ellers lever av plantesaft. Faktisk lever Carsonella ruddii og insektet i en symbiose som er så tett at man med god grunn kan sette spørsmålstegn ved om bakterien i det hele tatt er en selvstendig organisme. Den er så avhengig av verten at det kan hevdes at den er blitt en integrert del av insektet.