Havis ga livet fotfeste på Jorden

Forskere har utviklet avanserte molekyler i isreaktor

1. september 2009

Et tysk forskerteam har skapt lange kjeder av RNA ut fra en blanding av gasser og havis. RNA-molekyler regnes som en av de første spirene til liv, og tyskernes resultat sannsynliggjør at alt liv på Jorden er sprunget ut av frossent havvann. Det som taler imot den vanligste teorien om at liv skulle være oppstått fra en slags boblende ursuppe, er at høye temperaturer riktignok fremmer veksten av molekyler, men også oppløsningen av dem. Derfor har man i de siste årene rettet blikket mot de kaldeste og mest ugjestmilde områdene på kloden for å finne livets vugge. Og det har vist seg at havis er bortimot den ideelle kuvøsen for liv. En enkelt kubikkmeter inneholder flere hundre billioner små kanaler og hulrom, der forskjellige gasser langsomt har hatt muligheten til å utvikle seg til enkle molekyler, og isen ga god beskyttelse mot den farlige UV-strålingen på den unge planeten. Forskere har flere ganger forsøkt å etterligne naturens knep i et laboratorium. Men bare i det tyske forsøket har det lykkes å skape tilstrekkelig lange RNA-strenger til at det er sannsynlig at de har kunnet utvikle seg videre til liv. RNA-strengene er ennå ikke selvreproduserende, og selv når de blir det, er veien fra RNA, DNA og proteiner til en fungerende levende celle svært lang.