Ctenopelta porifera

Livet i havet gjør raskt comeback

Undersjøiske vulkanutbrudd kan ødelegge alt liv på havbunnen. Men etter få måneder er det liv igjen.

21. februar 2011

Et vulkanutbrudd under havet kan dekke havbunnen med lava og utslette alt liv. Men det går bare få måneder før livet får nytt fotfeste, fastslår amerikanske forskere ved Woods Hole Oceanographic Institution i Massachusetts.

Årsskiftet 2005–2006 rystet en rekke jordskjelv havbunnen langs den østlige stillehavsryggen utenfor Acapulco, Mexico. Det førte til et vulkanutbrudd, og lavaen la seg over et stykke havbunn på to ganger 15 kilometer og utryddet alle former for liv. Få måneder etter jordskjelvene var bunnen helt livløs, måtte forskerne fastslå. Men alt i mai 2006 kunne de se larver av sneglearten Ctenopelta porifera. I juli var larvene blitt store og hadde festet seg til steiner.

Den nærmeste C. porifera-kolonien lå mer enn 300 kilometer borte. Men på en eller annen måte hadde larver derfra tatt seg frem over havstrekningen til det lavadekkede området. Forskerne tror at larvene lot seg frakte over havet i strømmer med kaldt vann. Larvene går i en slags dvale når vannet er kaldt, og klarer seg på den måten uten næring i lengre tid.