Gorillaer spiser råttent trevirke

Den snodige kosten sikrer livsviktig salttilskudd

1. september 2009

Biologene har ofte undret seg over at gorillaer og andre primater spiser og slikker på trevirke som holder på å råtne. Innholdet av proteiner og karbohydrater i råttent tre er svært lavt, men man har trodd at virket likevel har en viktig funksjon fordi dominerende individer vokter over det. Nå har en gruppe primatologer ved Cornell University undersøkt fenomenet og funnet ut at dyrene er ute etter å skaffe seg ekstra salt. Forskerne dro til Bwindi Impenetrable National Park i Uganda for å studere fjellgorillaenes særpregede spisevaner. I denne nasjonalparken lever halvparten av de bare 740 fjellgorillaene som er igjen i verden, og biologene observerte dem i et halvt år for å finne ut hvilken tresort de foretrakk. Påfølgende kjemiske analyser slo fast at sortene som var mest etterspurt hadde et høyt innhold av natrium, som også inngår i vanlig bordsalt og er et livsviktig mineral for alle dyr. Det er ikke mye salt i tropeskogen, og mens andre dyrearter kan sette jord til livs for å få dekket saltbehovet, satser altså fjellgorillaene på å tygge råttent treverk.