© Wellcome images

Gjett et mikroskopbilde: Insektøye eller vaskemiddel?

Væsker, flimmerhår og celler fremstår i glitrende farger og fabelaktige former når forskerne med avanserte mikroskoper viser oss verden i et helt nytt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkjente objekter være vanskelige å kjenne igjen på helt nært hold. Kan du?

12. februar 2018 av Stine Overbye

Bladlusen lever av å suge saft fra planter, og mange arter av insektet er skadedyr som både hageeiere og bønder hater for et godt ord.

Bladlusenes to øyne buler ut av hodet, og hvert øye er satt sammen av tusenvis av tettsittende og ubevegelige enkeltøyne som kalles ommatidier.

Hvert enkeltøye fanger opp informasjon fra sitt eget bitte lille utsnitt av det samlede synsfeltet, og til sammen skaper enkeltøynene et grovkornet mosaikkbilde.

Metoden gjør bladlusen i stand til å oppfatte raske bevegelser, f.eks. når en fiende i skikkelse av en marihøne nærmer seg. Til gjengjeld kan bladlusen ikke se skarpt eller skille fra hverandre gjenstander på langt hold.